رنگ دريايي پامچال

آژانس مسافرتي طلائيه ارائه كننده بليط هواپيما، قطار، تورهاي مسافرتي

رنگ دريايي پامچال

۲۳ بازديد

 

 

رنگ  دريايي  پوشش هايي هستند كه بر روي بدنه كشتي ها و سازه هاي دريايي اعمال مي شود تا علاوه بر ايجاد زيبايي ظاهري از آن ها در برابر عوامل مختلف محافظت كند. در ادامه با ما همراه باشيد تا با رنگ هاي دريايي، اهميت رنگ هاي دريايي، مزياي رنگ هاي دريايي، انواع رنگ هاي دريايي و لزوم لايه هاي رنگ هاي دريايي آشنا شويد

رنگ هاي دريايي مي توانند بر روي سازه هايي از جنس فلز، چوب، فايبر گلاس و ... اعمال شود. رنگ هاي دريايي به علت مجاورت هميشگي با آب دريا

و وجود املاح، خزه ها و انواع موجودات دريايي و همچنين مواد شيميايي موجود در آب مي بايست محافظت مناسب را جهت پوشش دهي مناسب

شناور هاي دريايي را ايجاد كند و در عين حال درخشندگي و زيبايي بصري خود را حفظ نمايد.

مزاياي رنگ دريايي

محافظت از بدنه كشتي در برابر رسوبات موجود در دريا

افزايش دهنده مقاومت سايشي عرشه كشتي ها

جلوگيري از چسبيدن خزه به بدنه كشتي

كاهش دهنده مصرف سوخت كشتي

ايجاد جلوه مناسب و زيبايي بصري بالا در كشتي ها و سازه هاي دريايي

جلوگيري از ايجاد خوردگي در كشتي ها و سازه هاي دريايي

ايجاد پوشش مناسب در برابر حلال هاي شيميايي و مواد شيميايي محلول در آب

ايجاد حفاظت كاتدي با بالا بردن قدرت دي الكتريك

ايجاد پوشش دهي مناسب در برابر نور شديد آفتاب و انواع شرايط جوي

ايجاد محافظت بدنه كشتي در برابر ضربه

خشك شدن سريع

پوشش دهي درخشان

 اهميت رنگ دريايي پامچال

در دنياي امروز بسياري از بارها و كالا ها مانند مواد پتروشيمي، نفت خام، انواع مواد غذايي ،البسه و ... از طريق دريا و توسط كشتي ها جابجا مي شوند. بنابراين كشتي ها جزو مهمترين و پركاربرد ترين وسايل حمل و نقل محسوب مي شوند. محافظت از بدنه كشتي ها و افزايش بهره وري آنها جزو مهمترين موضوعات در حمل و نقل هايي دريايي است. چرا كه براي حمل و نقل انواع بار توسط كشتي ميليون ها دلار هزينه صرف سوخت كشتي ها مي شود. حال تصور كنيد بدنه كشتي دچار رنگ پريدگي، خوردگي و خزه خرفتگي شده باشد، كه همه اينها سبب كاهش سرعت كشتي و افزايش مصرف سوخت آن خواهند شد. هنگامي كه خزه ها به بدنه كشتي مي چسبند ميزان مصرف سوخت كشتي را حدود 20 تا 30 درصد مي توانند افزايش دهند. همچنين در صورت ايجاد خوردگي و ديگر مواردي كه ممكن است براي سطح كشتي به وجود بيايد هزينه هاي اضافي به طبع نيز بالاتر خواهد رفت. بنابراين رنگ هاي دريايي و كيفيت آنها اهميت بالايي در افزايش بهره وري كشتي ها و سازه هاي دريايي خواهند داشت.

انواع رنگ هاي دريايي

رنگ هاي ضد خزه

هنگامي كه خزه ها به بدنه كشتي مي چسبند سبب سبب افزايش اصطكاك كشتي با آب مي شوند و به طبع باعث بالا رفتن مصرف سوخت و افزايش هزينه ها مي شوند. به همين دليل براي جلوگيري از چنين مشكلاتي زير خط آب خور كشتي را توسط رنگ هاي دريايي ضد خزه پوشش مي دهند. در تركيبات اين نوع رنگ ها رزين هاي طبيعي و خزه كش به كار برده شده است تا جذب خزه به مقدار قابل توجهي كاهش يابد.

رنگ هاي ضد خوردگي

آب دريا به دليل شرايط جوي و وجود املاح در آن محيط بسيار خورنده اي براي فلزات محسوب مي شوند. خوردگي يك نوع واكنش شيميايي است كه طي آن ساختار فلزات دچار تخريب مي شوند. به منظور جلوگيري از خوردگي سطح كشتي و يا ديگر سازه هاي آبي، رنگ هاي ضد خوردگي توليد شده و بدنه كشتي و ديگر سازه ها را با آن پوشش مي دهند. رنگ هاي ضد خوردگي با ايجاد مكانيسم هاي شيميايي از جمله سد شوندگي، حفاظت كاتدي و ... در ايجاد واكنش هاي خوردگي اختلال ايجاد مي كنند.

رنگ هاي خزه_جدا

رنگ هاي خزه_جدا انرژي سطحي پاييني دارد و به همين دليل داراي خاصيت آبگريزي هستند. همين ويژگي سبب مي شود تا خزه ها امكان چسبيدن به بدنه كشتي را از دست بدهند. رنگ آميزي زير خط آب خور كشتي ها و سازه ها با اين نوع رنگ ها باعث مي شود تا خزه ها به سختي بتوانند به بدني كشتي ها و ديگر سازه هاي درون دريا بچسبند.

رنگ هاي خود صيقل شونده

اين رنگ ها داري تركيبات بايوسايد و ملكول هاي پليمري بايندر هستند. اين دو تركيب موجود در رنگ با يكديگر پيوند شيميايي بر قرار كرده و به محض تماس اين نوع رنگ با آب بايوسايد موجود در آن آزاد شده و لايه پليمري باقي مي ماند. همين امر سبب مي شود پوشش سطح كشتي و سازه ها تميز و صيقلي باقي بمانند. به همين دليل اين نوع رنگ ها را خود صيقل شونده مي نامند.

لايه هاي مختلف رنگ هاي دريايي

حال كه با اهمين رنگ هاي دريايي و كاربرد انواع رنگ ها آشنا شديم، مي بايست بدانيم كه هر كدام از اين رنگ  دريايي در كدام لايه هاي پوششي كشتي ها و سازه هاي دريايي كاربرد دار

پوشش سازه هاي دريايي و كشتي ها از سه لايه مختلف تشكيل شده كه هر كدام به منظور خاصي اعمال مي شود.. اين لايه ها عبارتند از:

لايه آستري (پرايمر)

اين لايه زيري ترين لايه پوشش رنگي مي باشد. وظيفه اين لايه افزايش مقاومت در برابر خوردگي و محافظت از سطح بدنه كشتي و سازه دريايي در مقابل خوردگي است. همچنين اين لايه سبب افزايش چسبندگي رنگ اصلي مي شود.

لايه مياني (اينترمدييت)

اين لايه مياني ترين لايه پوشش رنگي مي باشد. اهميت اين لايه به دليل وجود عوامل و املاح خورنده بسيار در دريا مي باشد. لايه مياني مانع ورود عوامل خورنده شده و خاصيت ضد خوردگي را افزايش مي دهد.

لايه رويي (تاپ كوت)

اين لايه رويي ترين لايه پوشش را تشكيل مي دهد. لايه رويي و يا همان تاپ كوت ضمن ايجاد زيبايي بصري داري خاصيت ضد يو وي و يا همان اشعه ماورا بنفش خورشيد بوده و با داشتن خاصيت ضد خزه بودن بدنه كشتي را در برابر خزه و بارناكل ها محافظت مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.